El-bil
Er det nødvendig at et motorisert kjøretøy som skal frakte en eller to personer, må veie 1000 kg? Gjennomsnittlig hastighet på trafikken i byer er lav. I London er den 18 og i Bangkok 7 kilometer per time. Trenger vi hurtige kjøretøy under slike forhold?
Den gjennomsnittlige kjørelengde for norske elektriske biler er 10 km per dag. Majoriteten av verdens nasjoner er storimportører av olje, samtidig som de er ekstremt solrike. Mange er også vindrike. Trenger disse land å importere forurensende fossilt brensel fra den andre siden av jordkloden når de har sol og vind rett utenfor sine stuedører? Kan et kjøretøy være selvforsynt med energi?
Her stilles mange spørsmål, og det finnes ikke noen enkle svar. Men skal det i framtiden, ved siden av kollektiv transport, eksistere individuelle transportløsninger, kan disse ikke være dagens ståldinosaurer med fossilt brensel som energikilde.
Sykkelen er egentlig en uovertruffen løsning når det gjelder transport over korte avstander både med hensyn til ressursbruk, smidighet, parkering etc., og vi registrerer at det er stor avstand mellom sykkel/ motorsykkel og de minste bilene. De toseters el-bilene som ruller på våre veier, har en vekt på mellom 600 og 1000 kilo.
Det kjøretøyet vi har utviklet, er også tenkt som et signal. Det må kunne gå an å utvikle transportløsninger i tomrommet mellom sykkel og bil. Hvor kommer energien som el-bilene gjør bruk av, egentlig fra? Dette spørsmålet er det mange som er opptatt av? El-bilene er forurensningsfrie lokalt, men hvor rene er de globalt, når hele energifremstillingskjeden analyseres?
I vårt konsept har vi festet energifangerne til kjøretøyet for å kunne måle hvor mye energi som kan fanges under
forskjellige forhold og klima. Men det utelukker ikke at lading kan foretas fra sentralt plassert stasjonær ladestasjon og fra mange typer energikilder. Når vi kan synliggjøre hvordan bilens batterier kan lades fra de to fornybare energikildene sol og vind, virker dette skolerende, og bidrar til debatt. Med godt utbygget infrastruktur vil stasjonære energifangere sannsynligvis være en like god løsning.
Prototypen må betraktes som en konseptskisse, et utgangspunkt, et signal om framtidige muligheter, og ikke som en ferdig designløsning. Butterfly er et rullende laboratorium der vi foretar målinger og forbedringer.
Klok parkering en sommerdag i Oslo ga i fjor sommer over 30 km kjørelengde. Vinteren er brukt til konstruksjonsforbedringer, og vi er spent på resultatet til våren. Dersom vi får økonomisk støtte, er planen å få gjort målinger i Asia. Det ville være hyggelig om vi kunne inspirere til mer miljøvennlige autorickshaws i Asia, for ikke å snakke om å få lov til å være med på å utforme disse.
Det er for tidlig å oppgi så mange data om bilen, men vekten er 440 kg, hvorav 100 kg batterier. Toppfarten er mellom 50 og 60 kilometer per time, og total batterikapasitet vil rekke til gjennomsnittlig 50 kilometers kjøring.