Arkitekt:
Lund Hagem Arkitekter AS,
Atelier Oslo
Farger, lekenhet og teknologiske attributter gir personlighet til Vipps’ nye hovedkontor.
- Ferdigstilt: 2019
- Adresse: Robert Levins gate 5, Oslo
- Oppdragsgiver: VIPPS
- Arkitekt: Lund Hagem Arkitekter AS, Atelier Oslo
- Interiørarkitekt: Radius Design AS
- Interiørarkitekt medarbeidere: Johanne Lund Ness, Vegar Landsverk, Einar Erdahl
- Brutto areal: 2194 kvm
- Fotokreditering: Dag Sandven
Av Gard Flydal Rorgemoen
Vipps’ nye hovedkontor ligger i Bjørvikas «Diagonale», det vil si i to av tre høybygg i Oslos nye bydel som favner det nye hovedbiblioteket, kontor- og studentboliger, restauranter og butikker. Bygningene er tegnet av Atelier Oslo og arkitektkontoret Lund Hagem og har en attraktiv og tilgjengelig plassering med Operaen som nærmeste nabo. Det var hit Vipps flyttet etter at bankaktørene BankAxept, Vipps og BankID fusjonerte og vips – ble til Vipps! Med fusjonen fulgte også et ønske om å skape en felles identitet for det nye selskapet. Radius Design fikk i oppdrag å utvikle deres helt nye formspråk.
Som en kontrast til bydelens ellers golde uttrykk, ble en stor og innholdsrik farge- og materialpalett utgangspunktet for prosjektet. Samtidig var det viktig for Vipps at interiørene også skulle underbygge selskapets profil med fokus på kreativitet, innovasjon, teknologi og forskning, samt aktive soner som stimulerer til samarbeid. Overraskende elementer, fargebruk og en følelse av å føle seg hjemme på jobb, var noe innovasjonssjef for internasjonal avdeling hos Vipps, Narve Hansen, etterspurte. Med interiørarkitektene Johanne Lund Ness, Vegar Landsverk og prosjektleder Einar Erdahl i spissen, var dette starten på utviklingen av selskapets nye interiører.
«Anti-office».
Det første man møter ved Vipps nye lokaler er en stor logo på fasaden av bygningen. Dessuten kan man fra gateplan skimte fargerike elementer bak de store glassfasadene, og man undrer på hva som kan ligge på innsiden. Vel inne i huset kommer man inn i «Sentralrommet», et stort og åpent rom inndelt med flere soner, som blant annet inneholder plassbygde sofaer, et stort felles arbeidsbord og egen bar. Dette er et fint grep som signaliserer den «anti-office»-tilnærmingen Vipps etterspør. Resepsjonsdisk er vel på vei ut?
Lokalet huser ca. 400 medarbeidere fordelt på to bygg. I hovedbygget nærmest Bjørvika Deichman, er lokalene fordelt over tre plan, hvorav første etasje er Vipps’ eget matkonsept der ansatte kan spise og arbeide. Arealet skal også kunne være åpent for gjester fra gateplan. Plan 2 inneholder åpne kontorlandskap, møte- og stillerom og verksteder, samt avstengte soner der ny teknologi utvikles. Plan 3 består av en kreativ arena med plass til workshops og ulike aktiviteter.
God flyt og skreddersydde grep.
Romforløpet i lokalet fungerer godt. Gangveiene mellom de ulike sonene er brede nok til at man ikke går i veien for de som arbeider. Arbeidsbord er strategisk plassert rundt hele bygget for maksimal utnyttelse av dagslyset, mens touch-downs og mindre sittegrupper er plassert i sentrum av planen. Her har Radius klart å utnytte hver krik og krok.
Videre innover fra “Sentralrommet” finner vi blant annet ulike arbeidssoner, møterom og egne verksteder, som for eksempel brukes for utforming av nye betalingsterminaler. Møterommene er utstyrt med egen skjerm som gir enkel oversikt over rommets tidsplan. Man blir nok fort kjent i lokalene, men som besøkende kunne det med fordel inneholdt en synligere wayfinding.
Romkomponentene består av et eklektisk utvalg sofaer og stoler i ulike farger, former og tekstiler. Jeg blir fortalt at Radius ønsket å få inn lekenheten og forskjellig karakter i de ulike rommene. De har vært gode til å skreddersy plassbygde løsninger, som for eksempel sofaen utformet som en stående sirkel. Håndverket er også godt og kortreist, levert av Nordic Furniture.
Overraskende elementer var en del av den kontorestetikken Vipps etterspurte. Beveger man seg innover i Vipps-hulen, oppdager man flere iøyefallende elementer, litt som kaninhullet i Alice i eventyrland. Her finner man møterom med “jungel-lyder” og plantegrid i taket, flyttbare skillevegger i papir, hemmelige dører til private soner og hvilerom med liggestoler. Til og med toalettene har fått seg et løft, hvorav et er utstyrt med spyletoalett og infinity-speil, som skaper illusjonen av et uendelig rom.
Ønsket om å skape en helt ny identitet for selskapet er noe interiørarkitektene har fått til. Radius har vært flinke til å velge møblering man sjelden ser i skandinaviske kontorlandskap, som danske Please Wait To Be Seated, belgiske Muller Van Severen og Finske Eero Aarnio. Foruten noen gjenbruksmøbler som har blitt benyttet i nabobyggets syvende etasje, blir jeg fortalt at det er lite gjenbruk i prosjektet, da de tre selskapenes tidligere valg av møbler var vanskelig å kombinere med den nye felles retningen.
Sterkt fargekonsept.
Som jeg skrev innledningsvis, er fargebruken i lokalene et friskt pust til den ellers daffe paletten i Bjørvika, med sitt fravær av farger og sine harde materialer. For mye farger kan generelt virke for “gimmicky”, men fargepaletten til Vipps hverken provoserer eller forstyrrer. Valget med å spraylakkere den eksponerte himlingen sort og gi gulvet en mørk teppeflis, tror jeg var et lurt grep for å holde fargene i sjakk. Radius har uttalt at det var viktig å finne en balanse mellom gøyalt og fargerikt uten at det ble hysterisk. Jeg opplevde at det i et så trendy konsept kunne vært fint med enkelte opphold i fargesammensetningen.
Etter å ha beveget oss rundt i hovedetasjen og til en mer beskjeden 3. etasje, går vi ned til spiseområdet i plan 1 (ordet «kantine» er noe interiørarkitektene ikke ønsker vi skal benytte, da det assosieres med tradisjonelle matbrett og sur kaffe). Spiseområdet er både romslig og tilgjengelig, og jeg er sikker på at det vil passe Oslo-befolkningen når det åpner våren 2020. Her betaler man via Vipps, noe sistnevnte ønsker skal bli en standard for fremtidige restauranter. Spiseområdet har små drypp fra interiøret i etasjene over, og gir en herlig blanding av lekenhet og lounge-følelse.
Akustikken, levert av Brekke & Strand, ser ut til å fungere bra. Med byggets rå struktur og gode takhøyde, har Radius likevel klart å få til en slags intimitet med virkemidler som akustikkplater på veggene og himlingsflåter. Dette gir en behagelig følelse. En rød tråd gjennom bygget er den godt integrerte, teknologiske touchen, eksemplifisert ved ledningsløse ladebord.
Lokalene til Vipps er ekstremt godt gjennomført med et høyt detaljeringsnivå. Radius har behandlet alt fra den tekniske himlingen og fast innredning til belysning på en god måte, og sydd dette sammen til fint konsept. Design-studioet svarer også godt på oppgaven med å bygge selskapets nye identitet. Fordi det ser ekstremt stilig ut. Og fordi det fungerer.
VIPPS
Interiorarchitect: Radius Design AS. Architect: Lund Hagem and Atelier Oslo
Radius Design have redone the offices of the payment service app company VIPPS in Oslo. Formerly housing the three different companies that would merge and form VIPPS, each with its own visual expression, the facilities are now a colorful technological playground for 400 employees, with a shared visual identity. In this review, interior architect Gard Rorgemoen visits the offices.